Redovisning av kommunala pensioner för företag

Välkommen på en utbildning om redovisning av pensionskostnader för dig som arbetar som ekonom på ett kommunalt företag. Under dagen tar vi oss bland annat an ett praktikfall och tittar på redovisningen av pensionshändelser under ett år.


Utbildningen genomförs tillsammans med vår partner, KPA.

Utbildningen riktar sig till dig som arbetar med redovisning av kommunala pensioner i ett kommunalt företag. Utbildningen hålls tillsammans med Kommunalekonomernas förening, KEF.

Efter kursen kommer du

  • fått bättre kunskap om det kommunala pensionssystemet

  • förstå vilka olika delar pensionsskulden består av

  • fått erfara löpande bokföring av pensionshändelser under ett år med hjälp av praktikfall

  • kunna hantera pensioner i bokslutet

  • kunna bokföra pensionsskulder

  • fått kännedom om omföringar och periodiseringar

  • kunna göra löneskatteberäkningar vid årsbokslutet

  • förstå årsredovisning, noter och verksamhetsberättelsen

Kursen är interaktiv, vilket innebär att vi varvar föreläsning med olika aktiviteter som kräver ditt engagemang.

Föreläsare

Denna kurs genomförs av KPA Pension i samarbete med oss på KEF

Datum och tid
19 november 2024 kl. 9.00–15.30

Plats
Kursen är digital och hålls i Teams eller Zoom.

Pris
6 300 kronor exkl. moms. Priset avser första deltagaren och därefter halva priset för varje ytterligare deltagare från samma arbetsgivare. Har ni som arbetsgivare avtalade priser gäller dessa för samtliga deltagare.

Sista anmälningsdag: 17 november 2024.

Kontakt för frågor

Göran Andersson, KEF
072-061 70 60
goran.andersson@kef.se

Partner: KPA

Kursen genomförs av KPA i samarbete med KEF.

Föregående
Föregående

Pensionsekonomins grunder

Nästa
Nästa

Ny eller blivande ekonomichef