Kommunal ekonomi för ekonomiassistenter

Framtidens ekonomiassistenter kommer att behöva vara uppdaterade i flertalet frågor som inte alltid är relevanta idag. Var med på framtidens resa under dessa två innehållsrika och intressanta dagar!


Kursinnehåll

Kommunalekonomernas förening inbjuder till en tvådagars kurs i ekonomi för ekonomiassistenter. Utbildningen vänder sig till assistenter som arbetar helt- eller delvis med ekonomi och som vill fördjupa och uppdatera sina kunskaper i kommunal ekonomi. 

Varför en ekonomiutbildning för ekonomiassistenter?

Ekonomiassistenter är en grupp i kommuner och region som har fått ta ett allt större ansvar och fått mer avancerade arbetsuppgifter under senare tid. Samtidigt har i många fall inte assistenten fått en nödvändig utbildning som ger förståelse och kunskaper kring den relativt komplexa kommunala ekonomistyrningen och redovisningen. Detta gör att assistenten ibland har svårt att sätta in sina delar i helheten, vilket ibland kan vara effektivts hämmande. Assistenterna bör ha samma goda grundkunskaper i ekonomi som ekonomerna på avdelningen.
KEF har därför tagit fram en utbildning som ger ekonomiassistenten en möjlighet att förbättra och uppdatera sina kunskaper om kommunal budgetering, resursfördelning, uppföljning, bokföring och redovisning. Utbildningen innehåller ett antal föreläsningar och övningar som kretsar kring grundläggande lagstiftning, teoretiska resonemang och hur olika metoder och modeller tillämpas i praktiken. 

Detaljprogram

Dag 1 – 27 februari

08:30 – Samling med Kaffe

09:00 – Inledning. Vad skiljer en kommun mot ett företag? Hur påverkar det den kommunala ekonomistyrningen och redovisningen?

10.30 – Budgetering och resursfördelning (Ekonomistyrning)

  • Budgetprocessen och budgeteringsmodeller 

  • Hur upprättar man en budget? 

  • Övningsuppgift

12.00 – Lunch 

13.00 – Budgetering och resursfördelning (Ekonomistyrning) forts.

  • Ekonomistyrningsmodeller –hur fungerar de?

  • Budgetprocessen –mer än bara siffror 

  • Uppföljning och analys av verksamheten


15.00 – Budgetering och resursfördelning (Ekonomistyrning) forts.

  • Uppföljning och analys av verksamheten

16.00 – Slut

Dag 2 – 28 februari

08.30 – Bokföring och redovisning

  • Vad styr den kommunala bokföringen och redovisningen

10.00 – Bokföring och redovisning forts.

  • Bokföring och hantering av fakturor 

  • Övningsuppgift bokföring

  • Hur fungerar moms

12.00 – Lunch

13.00 – Bokföring och redovisning forts.

  • Grundläggande bokföring – en genomgång redovisningens grunder

15.20

  • Hur tolkar man en resultat- och balansräkning

  • Kod-och kontoplan –vilken hjälp kan jag fåav dem?

16.00 – Avslutning

Föreläsare

Anmälan

Datum och tid
27–28 februari 2025 kl. 09:00-16:00

Plats
Stockholm, Westmanska palatset, Holländargatan 17

Pris
Medlem: 7 300 kr, ex. moms
Icke-medlem: 8 300 kr, ex. moms

Boka senast 15 januari och få 1000 kr i rabatt!

Sista anmälningsdag 27 januari 2025!

Praktisk information
Gällande mervärdesskatt tillkommer. Alla kostnader faktureras. Anmälan är bindande. Om du får förhinder, överlåt din plats till en kollega i stället! Vi förbehåller oss rätten att ställa in kursen vid för få anmälda deltagare.

Administrativa frågor
Eva Virtanen
072-061 70 90
info@kef.se

Frågor om innehållet
Hans Petersson, kursledare
072-505 29 28
hans.petersson@kef.se

Skräddarsydd utbildning
De flesta av våra kurser och seminarier kan även genomföras på beställning. Om du är intresserad av att genomföra denna utbildning hos er – kontakta oss på info@kef.se.

Föregående
Föregående

Kommunal ekonomi för icke-ekonomer

Nästa
Nästa

Effektivare likviditetsförvaltning (e-kurs)