Kommunal ekonomi för ekonomiassistenter
Framtidens ekonomiassistenter kommer att behöva vara uppdaterade i flertalet frågor som inte alltid är relevanta idag. Var med på framtidens resa under dessa två innehållsrika och intressanta dagar!
Kursinnehåll
Kommunalekonomernas förening inbjuder till en tvådagars kurs i ekonomi för ekonomiassistenter. Utbildningen vänder sig till assistenter som arbetar helt- eller delvis med ekonomi och som vill fördjupa och uppdatera sina kunskaper i kommunal ekonomi.
Varför en ekonomiutbildning för ekonomiassistenter?
Ekonomiassistenter är en grupp i kommuner och region som har fått ta ett allt större ansvar och fått mer avancerade arbetsuppgifter under senare tid. Samtidigt har i många fall inte assistenten fått en nödvändig utbildning som ger förståelse och kunskaper kring den relativt komplexa kommunala ekonomistyrningen och redovisningen. Detta gör att assistenten ibland har svårt att sätta in sina delar i helheten, vilket ibland kan vara effektivts hämmande. Assistenterna bör ha samma goda grundkunskaper i ekonomi som ekonomerna på avdelningen.
KEF har därför tagit fram en utbildning som ger ekonomiassistenten en möjlighet att förbättra och uppdatera sina kunskaper om kommunal budgetering, resursfördelning, uppföljning, bokföring och redovisning. Utbildningen innehåller ett antal föreläsningar och övningar som kretsar kring grundläggande lagstiftning, teoretiska resonemang och hur olika metoder och modeller tillämpas i praktiken.
Detaljprogram
Dag 1 – 27 februari
08:30 – Samling med Kaffe
09:00 – Inledning. Vad skiljer en kommun mot ett företag? Hur påverkar det den kommunala ekonomistyrningen och redovisningen?
10.30 – Budgetering och resursfördelning (Ekonomistyrning)
Budgetprocessen och budgeteringsmodeller
Hur upprättar man en budget?
Övningsuppgift
12.00 – Lunch
13.00 – Budgetering och resursfördelning (Ekonomistyrning) forts.
Ekonomistyrningsmodeller –hur fungerar de?
Budgetprocessen –mer än bara siffror
Uppföljning och analys av verksamheten
15.00 – Budgetering och resursfördelning (Ekonomistyrning) forts.
Uppföljning och analys av verksamheten
16.00 – Slut
Dag 2 – 28 februari
08.30 – Bokföring och redovisning
Vad styr den kommunala bokföringen och redovisningen
10.00 – Bokföring och redovisning forts.
Bokföring och hantering av fakturor
Övningsuppgift bokföring
Hur fungerar moms
12.00 – Lunch
13.00 – Bokföring och redovisning forts.
Grundläggande bokföring – en genomgång redovisningens grunder
15.20
Hur tolkar man en resultat- och balansräkning
Kod-och kontoplan –vilken hjälp kan jag fåav dem?
16.00 – Avslutning
Föreläsare
Anmälan
Datum och tid
27–28 februari 2025 kl. 09:00-16:00
Plats
Stockholm, Westmanska palatset, Holländargatan 17
Pris
Medlem: 7 300 kr, ex. moms
Icke-medlem: 8 300 kr, ex. moms
Boka senast 15 januari och få 1000 kr i rabatt!
Sista anmälningsdag 27 januari 2025!
Praktisk information
Gällande mervärdesskatt tillkommer. Alla kostnader faktureras. Anmälan är bindande. Om du får förhinder, överlåt din plats till en kollega i stället! Vi förbehåller oss rätten att ställa in kursen vid för få anmälda deltagare.
Administrativa frågor
Eva Virtanen
072-061 70 90
info@kef.se
Frågor om innehållet
Hans Petersson, kursledare
072-505 29 28
hans.petersson@kef.se
Skräddarsydd utbildning
De flesta av våra kurser och seminarier kan även genomföras på beställning. Om du är intresserad av att genomföra denna utbildning hos er – kontakta oss på info@kef.se.