Ekonomi för rektorer

I takt med ett kärvare ekonomiskt läge har det skett en ökad fokusering på den kommunala ekonomin. Parallellt med detta har det också genomförts en decentralisering av det ekonomiska ansvaret. Detta innebär att rektorer i kommuner får lägga en allt större del av sin tid på att hantera ekonomiska frågeställningar.


Kursen omfattar totalt två kursdagar: 7 & 10 oktober 2024.

Det räcker inte med att bara kunna verksamheten, utan som chef förutsätts du även kunna förstå relativt avancerade ekonomiska problem i kommunen. Kraven har blivit allt större! Därför känns det angeläget att ge dig som är rektor en möjlighet att förbättra och uppdatera dina kunskaper om den kommunala ekonomin.

Vi har utarbetat en ekonomiutbildning som går djupare än många av de mer traditionella övergripande ekonomiutbildningarna som ges till rektorer i kommuner.

Ta därför chansen att fördjupa dig i vad som styr den kommunala ekonomin med de förutsättningar som finns inom grundskolan. 

Innehåll

Under dagarna kommer vi bland annat att behandla följande:

  • Kommunal särart: Vad skiljer en kommun från ett företag/friskola och hur påverkar det styrning och uppföljning?

  • Vad innebär det att vara ekonomiansvarig rektor?

  • Budget- och uppföljningsprocessen –metoder eller modeller

  • Bidrag på lika villkor

  • Resursfördelning inom skolan

  • Pengarna måste räcka till grundorganistionen

  • Rektorns roll –ett beteendeperspektiv på budgetansvar

  • Rapporter, uppföljning och analys. Vad bör man tänka på?

  • Redovisningens uppgift med investeringar och kodplanen

  • Varför är det skillnad på skolpengen och officiell statistik

Dag 1

kl 9.00-9.30 Inledning

kl 9.30-12.00 Kommunal ekonomi

En grundläggande genomgång av den kommunala ekonomi utifrån ett styrning, lednings-, och redovisningsperspektiv, med utgångspunkt från den kommunala särarten.
Hans Petersson och Göran Andersson, KEF

12.00–13.00 Lunch

kl 13.00-15.30 Resursfördelning/modeller - beräkning och analys -  uppföljning och rapportering

Vi kommer titta på modeller för resursfördelning utifrån lagen om lika villkor som styr beräkningen av ”peng” i de kommuner som har andra utförare än kommunala att ta hänsyn till. Hur kan man få en snabb överblick av sin ekonomi och vilka slutsatser kan man dra. Vad är viktigt att analysera?
Vad är snittet på lärarlöner (även annan personal)? Hur kan man göra snabba beräkningar av fler eller färre personal. Viktigt att räkna in PO-pålägget.
Hur många elever behöver man ha i varje klassrum för att ha en ekonomi i balans? Kan man utöka ledningsorganisationen?
Pia Kron Sundbyberg

Kl 15.30 Kommunal ekonomi fortsättning

Kl. 16.30 Avslut

Dag 2

kl 9.00-10.00 Bidrag på lika villkor

Hur resursfördelning regleras i skollag samt hur detta påverkar de olika aktörerna - vad är reglerat och vilket friutrymme finns? 
Marie Lindblad PwC

kl 11.00-12.00 Investeringar och dess betydelse för skolpengen

Vad en investering är ur ett redovisningsprespektiv och hur det påverkar skolpengen.
Göran Andersson, KEF

12.00–13.00 Lunch

kl 13.00-15.15 Resurser och grundorganisationen

Hur skapar vi effektiva skolorganisationer, där vi efterlever krav på garanterad undervisningstid och ämnesbehörig undervisning samtidigt som vi får en budget i balans. Under detta pass problematiserar vi de utmaningar vi möter i skolan idag samt påvisar viktiga strategier för att skapa en god och hållbar organisation. 
Helena Landén, Stratsys

kl 15.15-15.30 Avslutning

Målgrupp

För dig som är som är rektor eller biträdande rektor inom grundskolan och vill fördjupa sin kunskap om kommunernas ekonomistyrning, redovisning och uppföljning.

Föreläsare

Hans Petersson, KEF. Hans har över 30 års erfarenhet från den kommunala sektorn. Han verkar nu inom KEF, samt i den akademiska världen som föreläsare påFörvaltningshögskolan. Han har skrivit ett antal böcker och rapporter kring kommunal ekonomi. 

Göran Andersson, KEF Göran har över 30 års erfarenhet inom den kommunala sektorn, och över 20 år som ledare och chef. Genom ledarskapet har Göran utvecklat medarbetare till att göra processer ännu effektivare. Han är ocksåutbildad coach.

Pia Kron, controller i Sundbybergs stad påsektorn för lärande och bildning. Har arbetat i fler kommuner i Stockholms län och varit verksam i kommunsektorn i 16 år, den största delen av dessa år inom utbildning.

Marie LIndblad, PwC. Marie har arbetet med utbildningsfrågor de senaste dryga 20 åren både som tjänsteman och som revisor och rådgivare. Marie har en god förståelse för grundskolans förutsättningar och reglering. Hon har särskilt fördjupat sig i frågor kring resursfördelningens olika perspektiv - kommunen, den kommunala rektorn samt vad som gäller för fristående skolor och hur det indirekt påverkar en kommuns resursfördelning. 

Helena Landén, Stratsys. Helena är i grunden lärare och har arbetat som rektor påett flertal skolor. Idag arbetar Helena som konsult påStratsys där hon fokuserar påatt stötta Stratsys kunder med kvalitetsarbete och skolorganisationer.

Administrativa frågor
Eva Virtanen
072-061 70 90
info@kef.se

Frågor om innehållet
Göran Andersson
072-061 70 60
goran.andersson@kef.se

Skräddarsydd utbildning
Kontakta oss om du är intresserad av att genomföra detta seminarium på beställning i din egen organisation.

Föregående
Föregående

Finansiell analys av kommuner och regioner

Nästa
Nästa

Koncernredovisning enligt K3