AI för en mer värdeskapande upphandlings- och inköpsprocess

Vi ger dig konkreta exempel hur man kan använda AI för att effektivisera och minska den administrativa arbetsbördan. Du får även tips på vad man behöver tänka på för att kunna skapa större samhällsnytta med hjälp av de resurser som AI frigör.


Sveriges kommuner lägger stora summor pengar på upphandling och inköp av olika typer av tjänster och produkter som ska skapa värde för invånarna. Samtidigt är upphandling också ett av de viktigaste kommunala styrmedlen och kan användas för att skapa positiva synergieffekter för ett ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbart samhälle. Medvetenheten om upphandlings- och inköpsprocessens roll som politiskt styrmedel och strategiskt verktyg för förvaltningen är dock låg. Upphandling ses ofta som en stödfunktion och upphandlare har sällan tid att säkerställa att resurserna används effektivt. Många uppgifter är också administrativt krävande och tar fokus från viktiga strategiska frågor, förarbete och uppföljning vilket gör att kommuner inte drar nytta av potentialen i processen fullt ut.

Innehåll

Vi bjuder in till ett inspirationsseminarium om hur kommuner kan arbeta mer strategiskt och effektivt med upphandling och inköp. Vi berättar om konkreta exempel där man kan använda AI för att effektivisera och minska den administrativa arbetsbördan samt vad man behöver tänka på för att kunna skapa större samhällsnytta med hjälp av de resurser som AI frigör. Den högsta förvaltningsledningen och politiken har en avgörande roll i detta.

Målgrupp

Seminariet riktar sig i första hand till högre förvaltningschefer (exempelvis ekonomichef/-direktör) som arbetar nära politikerna och som har mandat att påverka styrning, arbetssätt och processer i förvaltningen. Även Controllers och ekonomer som arbetar med upphandling har glädje av detta föredrag.

Föreläsare

Josefine Bennet är upphandlingsspecialist på PwC och ansvarar för PwC:s upphandlingsteam. Josefine arbetar i rådgivningsuppdrag med bland annat strategiska frågor kopplat till upphandling och inköp, gör upphandlingar åt kunder inom offentlig sektor samt genomlysningar av upphandlingsverksamheten i kommuner. Josefine arbetar även med granskningar av upphandling och inköp i kommuner, regioner och kommunala bolag. Utöver detta håller Josefine i utbildningar inom LOU och upphandling.

Ola Johnsson är konsult med fokus på digitalisering, automation och AI som verktyg för effektivisering i offentlig sektor. Han har hjälpt flertalet kommuner att utveckla tekniska lösningar för mer effektiva arbetssätt inom såväl upphandling som handläggning och journalföring.

Hanne Gewecke arbetar som konsult med fokus på styrning och samverkan i offentlig sektor. Hon har bred förståelse för upphandling och inköp som process och styrmedel genom flertalet uppdrag för Upphandlingsmyndigheten. Hon arbetar också med uppdrag som på olika sätt kopplar an till hur kommunalpolitiska beslut bättre kan få effekt genom förvaltningen.

Kursledare

Praktisk information
Gällande mervärdesskatt tillkommer. Alla kostnader faktureras. Anmälan är bindande. Om du får förhinder, överlåt din plats till en kollega i stället!
Vi förbehåller oss rätten att ställa in evenemanget vid för få anmälda deltagare.

Administrativa frågor
Eva Virtanen
072-061 70 90
info@kef.se

Frågor om innehållet
Roland Svensson
072-065 00 57
roland.svensson@kef.se

Skräddarsydd utbildning
Kontakta oss om du är intresserad av att genomföra detta seminarium på beställning i din egen organisation.

Föregående
Föregående

Aktuella redovisningsfrågor

Nästa
Nästa

Excel för ekonomer