AI för en mer värdeskapande upphandlings- och inköpsprocess
Hur kan vi arbeta mer strategiskt och effektivt med upphandling och inköp för att få större samhällseffekt för våra pengar?
Sveriges kommuner lägger stora summor pengar på upphandling och inköp av olika typer av tjänster och produkter som ska skapa värde för invånarna. Samtidigt är upphandling också ett av de viktigaste kommunala styrmedlen och kan användas för att skapa positiva synergieffekter för ett ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbart samhälle.
Medvetenheten om upphandlings- och inköpsprocessens roll som politiskt styrmedel och strategiskt verktyg för förvaltningen är i vissa fall dock låg. Upphandling ses ofta som en stödfunktion och upphandlare har sällan tid att säkerställa att resurserna används effektivt. Många uppgifter är också administrativt krävande och tar fokus från viktiga strategiska frågor, förarbete och uppföljning vilket gör att kommuner inte drar nytta av potentialen i processen fullt ut.
Innehåll
PwC bjuder in till ett inspirationsseminarium om hur kommuner kan arbeta mer strategiskt och effektivt med upphandling och inköp. Under seminariet kommer vi dela med oss av praktiska exempel där man har använt AI för att effektivisera och minska den administrativa bördan. Seminariet syftar i första hand till att inspirera till att fundera var i verksamheten AI kan göra nytta. Vi kommer också ge er en aktuell omvärldsbild kring hur nyttjandet av AI ser ut inom offentliga sektorn samt ge en kort introduktion till AI.
Målgrupp
Seminariet riktar sig i första hand till personer som har en grundläggande kunskap kring användandet av AI. Utifrån att seminariet kommer visa på praktiska tillämpningsområden så är det en fördel om man har god kännedom kring processer inom upphandling och inköp. Vi ser gärna att det är personer som har mandat att fatta beslut.
Föreläsare
Ola Johnsson är konsult med fokus på digitalisering, automation och AI som verktyg för effektivisering i offentlig sektor. Han har hjälpt flertalet kommuner att utveckla tekniska lösningar för mer effektiva arbetssätt inom såväl upphandling som handläggning och journalföring.
Hanne Gewecke arbetar som konsult med fokus på styrning och samverkan i offentlig sektor. Hon har bred förståelse för upphandling och inköp som process och styrmedel genom flertalet uppdrag för Upphandlingsmyndigheten. Hon arbetar också med uppdrag som på olika sätt kopplar an till hur kommunalpolitiska beslut bättre kan få effekt genom förvaltningen.
Kursledare
Anmälan
Datum och tid
4 november 2025 kl. 09:00-10:30
Plats
Digitalt via Zoom
Pris
Medlem: 950 kr, ex. moms/person
Icke-medlem: 950 kr, ex. moms/person
Sista anmälningsdag 28 oktober!
Praktisk information
Gällande mervärdesskatt tillkommer. Alla kostnader faktureras. Anmälan är bindande. Om du får förhinder, överlåt din plats till en kollega i stället!
Vi förbehåller oss rätten att ställa in evenemanget vid för få anmälda deltagare.
Administrativa frågor
Eva Virtanen
072-061 70 90
info@kef.se
Frågor om innehållet
Roland Svensson
072-065 00 57
roland.svensson@kef.se
Skräddarsydd utbildning
Kontakta oss om du är intresserad av att genomföra detta seminarium på beställning i din egen organisation.