Koncerncontroller
Om arbetsplatsen
Nu söker vi dig som vill arbeta i en spännande och utvecklande roll som Koncerncontroller. Dina arbetsuppgifter kommer att vara breda och omväxlande men i huvudsak innehålla; budget, finansiell rapportering och analys till koncernledning och styrelser.
Strängnäs kommunkoncern omfattar nämnder och bolag. Bolagskoncernen består av helägda och delägda bolag som i huvudsak verkar inom verksamhetsområdena elnät och eldistribution, vatten och avlopp, återvinning, bostäder och verksamhetsfastigheter och fjärrvärme. Bolagen samlas i moderbolaget Strängnäs kommunföretag AB som är ett holdingbolag utan anställda där kommundirektören är VD.
Tjänsten som koncerncontroller utgår från ekonomiavdelningen i Strängnäs kommun med uppdraget att vara ett effektivt stöd åt styrelsen och ledningen för Strängnäs kommunföretag AB och kommunstyrelsen i ledning, styrning och uppföljning av bolagskoncernen. Som koncerncontroller har du goda förutsättningar att få vara med och påverka och utveckla arbetet.
Arbetsuppgifter
I rollen som koncerncontroller arbetar du koncernövergripande. En stor del av arbetet sker genom den löpande verksamhetsuppföljning som redovisas i koncernens rapportering till moderbolagsstyrelsen och kommunstyrelsen.
Du ansvarar för upprättande av budget, bokslut och årsredovisning samt viss löpande redovisning för Strängnäs kommunföretag AB. Du ansvarar för löpande uppföljning av koncernens dotterbolag och utveckling av koncernrapporteringen.
Du kommer även delta i arbetet med att utveckla bolagsstyrningen, koncernredovisning och genomföra utredningar på uppdrag av koncernledning och styrelser. I arbetet ingår att bereda ärenden och rapportering till styrelsemöten.
I rollen ingår även att vara en del av ekonomiavdelningens löpande förbättringsarbete och utveckla rutiner, processer och arbetssätt. Arbetet sker i nära samarbete med kollegor på kommunen och bolagen. Du kommer vara en naturlig länk mellan dotterbolag, moderbolag och kommunens verksamheter.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
universitets- eller högskoleexamen med ekonomisk inriktning eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
flerårig erfarenhet av kvalificerat controllerarbete eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
erfarenhet av att självständigt driva och samordna uppdrag och utredningar.
erfarenhet av att självständigt skriva och bereda beslutsunderlag.
mycket goda kunskaper i svenska, i både tal och skrift.
Vi ser det också som meriterande om du har:
arbetat i en större organisation, gärna med styrning och uppföljning i en politisk organisation.
arbetat med att upprätta koncernredovisning.
erfarenhet av arbete med bolags- och ägarfrågor i en politisk organisation.
Som person trivs du i en roll där du får vara drivande och ha många kontaktytor. Du trivs med att arbeta självständigt men också tillsammans med andra. Du ser möjligheter och tar initiativ och kan prioritera och samordna såväl löpande arbetsuppgifter som större uppdrag. Du har god strategisk blick och ser helheten men är också operativt handlingskraftig. Du är lösningsorienterad och ansvarstagande och din erfarenhet och kunskap gör dig trygg i din yrkesroll. För att lyckas i uppdraget måste du ha en mycket god analytisk förmåga, ett strukturerat arbetssätt, en god förmåga att kommunicera ekonomiska frågor på ett tydligt och pedagogiskt sätt och en stark vilja att bidra till utveckling.
Låter detta spännande? Vi kan komma att tillämpa löpande urval så du är varmt välkommen med din ansökan redan idag!
Anställningens omfattning
Tillträde 2025-08-20 eller enligt överenskommelse.
Tillsvidare.
Ansökan
Referensnummer: 104/25
Generell information
Sista ansökningsdag: 2025-04-20
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Kontaktperson
Ulrika Kalfholm, Finanschef, 0152 29232, Ulrika.Kalfholm@strangnas.se
Fackliga organisationer nås via kommunens växel, 015-229100
Sök tjänsten
Sista ansökningsdag: 2025-04-20