Förvaltningsekonom med spännande uppdrag
Om arbetsplatsen
Här i Falkenbergs kommun kan du göra stor skillnad. Vårt uppdrag är att erbjuda god service i livets alla skeden och att utveckla Falkenberg som plats. Vi arbetar utifrån visionen "Vi växer för en hållbar framtid" och står inför behov av omställning för att säkra en hållbar framtid för kommande generationer och för att kunna fortsätta leverera god välfärd. Vi strävar efter att vara en modern och effektiv organisation som levererar god välfärd samtidigt som vi är en attraktiv arbetsgivare.
Du kommer att tillhöra controllerenheten på kommunens centrala ekonomiavdelning, som består av 15 engagerade och kunniga medarbetare. Avdelningen tillhör kommunstyrelseförvaltningen och är uppdelad i två enheter: redovisningsenheten och controllerenheten. Vi söker nu en engagerad och analytisk förvaltningsekonom för uppdrag inom Kultur-, fritids- och teknikförvaltningen (KFT). Vi erbjuder dig en kreativ arbetsplats med ett öppet klimat och ett gott samarbete. För oss är relationer och omtanke viktiga värden.
KFT är en riktigt häftig förvaltning! Vad sägs om blandningen av hamn, museum, infrastruktur, idrottsanläggningar, ungdomsverksamhet, nybyggnationer, kulturskola och badhus!? Vi har dessutom goda resultat i kvalitet och ekonomi. Sist men inte minst är vi 200 stolta medarbetare och ambassadörer. Vi strävar hela tiden efter att öka medborgarnyttan, vill du hänga med på den resan?
Arbetsuppgifter
Som förvaltningsekonom för Kultur-, fritids- och teknikförvaltningen kommer du att ha ett helhetsperspektiv i ekonomifrågor. Dina arbetsuppgifter inkluderar att, i nära samarbete med förvaltningschefen och andra nyckelpersoner, leda ekonomiarbetet inom budgetering, planering, uppföljning, prognoser och bokslut. Du stöttar och samarbetar med förvaltningens chefer och andra medarbetare, ger support och är ett stöd i ekonomirelaterade frågor. Kommunikation med politik, ledningsgrupp, chefer och medarbetare är en viktig del av arbetet.
I tjänsten ingår även att arbeta nära HR- och kvalitetsfunktionerna för att optimera styrningen mot kommunens mål och vision. Vi erbjuder en nyckelroll i det ekonomiska utvecklingsarbetet med stora möjligheter till personlig utveckling genom eget lärande och varierande arbetsuppgifter.
Kvalifikationer
Vi söker dig med en ekonomexamen från högskola eller annan relevant utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig, samt några års erfarenhet av ekonomiarbete.
Det är meriterande om du har arbetat i en större organisation, gärna inom offentlig sektor, med ett övergripande ansvar kring ekonomi. Du är van vid att samarbeta och stödja chefer i deras arbete med bokslut, budget, prognoser och uppföljningar. Du har erfarenhet och förmåga att nyttja Excel på ett effektivt sätt för att analysera och presentera ekonomisk data.
Eftersom arbetet bygger på kontakter och samarbete inom organisationen, är det viktigt att du kan skapa goda relationer, vara flexibel och prioritera dina arbetsuppgifter utifrån helhetens bästa. Du bör ha ett lösningsorienterat förhållningssätt, god pedagogisk förmåga och se möjligheter i varje uppdrag.
Du kommer ibland att ha ansvar för eller delta i utvecklingsarbete, vilket kräver att du är strukturerad, ansvarstagande och kan driva arbetet framåt. God analytisk förmåga är centralt. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Anställningens omfattning
Tillträde enligt överenskommelse. I denna rekrytering tillämpar vi löpande urval så sök jobbet redan idag!
Tillsvidare.
Ansökan
Referensnummer: C245395 - 2025
Generell information
Sista ansökningsdag: 2025-04-21
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Kontaktperson
Liselotte Jönsson, Budgetansvarig/biträdande ekonomichef, 0346-88 62 67 Liselotte.Jonsson@falkenberg.se
Fackliga företrädare nås via kommunens kontaktcenter, 0346-88 60 00
Sök tjänsten
Sista ansökningsdag: 2025-04-21