Stramare ekonomi men lyckan står oss bi…
Kommunernas och Regionernas ekonomiska läge är just nu, som vi alla vet, ansträngd minst sagt. Uppsägningar på Karolinska och på många andra håll är något vi börjat vänja oss vid. Köpstopp och utbildningsstopp är andra delar av den verktygslåda som används. Det är ungefär så här det brukar se ut när ekonomin börjar strama i samhället. Just nu har vi ju fortsatt hög inflation (som visserligen är på väg ner) och med högt ränteläge vilket genererar stora kostnadsökningar i vår samhällssektor.
Tyvärr är det samtidigt så att en del av de verktyg som används inte är särskilt verkningsfulla. Köpstopp leder ofta till att det köps en hel del innan det införs och när det inte längre gäller, köps det mer än vad som är normalfallet, vilket leder till i princip 0 i effekt. Utbildningsstopp kan också ifrågasättas då man får ställa sig frågan: vi anställer kompetent personal och betalar kanske runt en miljon i lön, sociala avgifter med mera per individ (grovt räknat) och år. Samtidigt kan vi inte lägga några tusenlappar per individ för att säkerställa att de bibehåller och ökar sin kompetens för att möjliggöra en bra service och ett bra resultat i verksamheterna. Med andra ord, det är sannolikt inte här vi ska spara pengar. Inte minst eftersom vi behöver öka värdeskapandet i den offentliga sektorn då de samlade behoven ökar snabbare än vad resurstillförseln gör.
Nu när det är tufft kanske det vore bättre att på riktigt se över sina processer, rutiner och system. Finns det sätt att arbeta på som skapar betydligt mer värde än vad vi får ut idag? Uppenbarligen gör det det. Om ni tvivlar rekommenderar jag er att läsa Henrik Erikssons ”Sveriges bästa verksamheter”. Som ett annat exempel kan nämnas att en av våra partners, företaget ”Refero”, berättade att en av våra regioner hade missat 600 miljoner för ej återsökt moms inom en tioårsperiod på grund av bristande rutiner. Samma region anser sig inte ha tillräckligt med resurser!
Digitaliseringsmyndigheten (DIGG) redogör i sen senaste rapport från 1 mars 2023 att Sveriges offentliga förvaltning är ojämn i leveransen av offentlig digital service och att vi inte använder digitaliseringens möjligheter fullt ut. Det finns med andra ord en potential att leverera mer värde med de resurser vi har, med hjälp av nya verktyg.
Kanske är det här (processer, rutiner och system) vi borde fokusera våra krafter nu när det är tuffa tider och ställa om våra verksamheter, i stället för att göra som vi alltid har gjort, det vill säga införa inköpsstopp och utbildningsstopp?
//Roland Svensson, utbildningsledare på KEF
Tips!
Ta del av KEF:s breda utbud av kompetensutveckling här på hemsidan: Utbildning